måndag 17 maj 2010
Hur trovärdig är Ahmad Akilehs 9-åriga brorsdotter?
I Aftonbladet refererar man det som brorsdottern säger i det inspelade förhöret
Flickan beskriver hur Ahmad Akileh åkte med bilen till en bensinmack efter att de kört från parkeringsplatsen.
– Han var rädd. Rädd att någon skulle dö. Han var skakig.
Förhörsledaren: Vad var han rädd för?
– Att åka i fängelse. Hans dotter är ju bara en och en halv månad.
Sa han det till dig?
– Nej vi pratade inte.
Men hur visste du att han var rädd för det då?
– Jag förstod det. Jag visste att han var chockad.
Enligt flickan tog eller slog Inger på Ahmad samtidigt som Sven låg på marken.
– Men han gjorde ingenting mot henne. Han bara vände på sig, säger flickan. Och då ska Inger ha ramlat (enligt flickan – och Ahmads version). Då ska alltså Ingrid ha ramlat så illa att hon avled två dagar senare.
Ahmad ska enligt flickan ha sett att Inger ramlade först när han vände sig om. Förhörsledaren frågar flera gånger hur flickan kan veta allt detta för flickan säger flera gånger att hennes farbror "kände" att någon var bakom sig och "hörde" att Inger ramlade" och förhörsledaren undrar hur flickan kan veta det.
Man får inget svar på den frågan. För det kan hon förstås inte veta - om inte någon berättat det för henne dvs.
Ursprungligt inlägg:
En av frågorna under dagen var, enligt DN, huruvida ett bandat vittnesmål ska anses vara nog, eller om rätten ska få ställa ytterligare frågor.
Den blott nioåriga flickan som satt i baksätet när Ahmad Akileh utsatte 71-årige Sven och 78-åriga Ingrid för en ”olyckshändelse”, hördes först tre veckor efter dramat på parkeringen - efter att advokaten Leif Silbersky begärt det.
Hennes vittnesmål lär knappast bli avgörande. Men hur trovärdig kan hon tänkas vara? Åklagaren menar att det är uppenbart att det flickan berättat i videoförhöret inte är självupplevt. Vad ska då rätten och vi andra tro? Tja, om hon är lika trovärdig som en del övriga i familjen och bekantskapskretsen kan man bortse helt från det hon haft att säga.
Redan timmarna efter händelsen den 29 mars på Hemköps parkering stod det klart för polisen att gärningsmannen flytt i en röd Mazda 323 eller en Toyota Celica av äldre modell. Ett vittne var tvärsäker på att det var en Mazda 323 med popup-lyktor eftersom han tänkt köpa precis en sådan bil.
Ahmad Akilehs bror äger en röd Mazda 323. Men när den 36-årige brodern hämtades till förhör den 31 mars berättade han för polisen att bilen stått på verkstad sedan den 26 mars och alltså inte kunnat vara aktuell vid händelsen på Hemköps parkering. Verkstadsägaren, som känner 23-åringens familj, intygade även detta i flera förhör.
Men den röda Mazdan råkade faktiskt ha kontrollerats (av en slump) av en polispatrull i Norrestad vid 19-tiden samma kväll som dramat utspelat sig, alltså långt innan 36-åringen blev aktuell i utredningen. Patrullen reagerade på att bilen stämde på beskrivningen av gärningsmannens bil.
Den 1 april tar polisen bilen i beslag.
Den 5 april berättar verkstadsägarens far i förhör att bilen lämnades in till verkstaden den 26 mars. Bevisligen har man sen fått tillbaka bilen någon dag därefter. Men den 30 mars, dagen efter händelsen vid Hemköp, ringde den 36-årige brodern och ville lämna in bilen igen.
När den misstänktes 36-årige bror hämtades till förhör tog polisen också två telefoner i beslag från honom. De skulle visa sig innehålla viktig information för utredarna. Vid tiden kring händelsen på parkeringen fick nämligen 36-åringen, som enligt egen uppgift inte alls skjutsats dit i Mazdan, två telefonsamtal från Ahmad under tiden som hans ansikte fastande i uttagsautomatens kamera (trots att han menade att han inte var där). Ahmads nummer hade man från ett par polisanmälningar han gjort.
Efter att ha begärt uppgifter från operatören kunde polisen visa att Ahmad befunnit sig vid en telemast som heter Landskrona 15 grader. Den täcker närområdet kring Hemköp. På så sätt kunde utredarna spräcka Ahmads historia om att han faktiskt varit hemma under tiden bråket på parkeringen utspelade sig.
Något som vi aldrig kommer att få reda på är vad som diskuterades i de två samtal som bröderna Akileh hade i anslutning till olyckshändelsen vid Hemköp. Det skulle vara intressant att veta hur nära i anslutning till SOS-larmet de pratade. Kanske var det ett före dådet - "Ey Fadi, var i Allahs namn är du? Ska det ta hela kvällen att få pengar ut väggen?" - och ett efter dådet - "Fadi det är jag igen. Du bruschan, jag råkade spöa upp en gammal svenne och hans hora. Var tvungen att dra. Sorry, du får gå hem."
Vad säger man till sin bror som man ska plocka upp, men som man lämnar kvar för att man varit i slagsmål med två pensionärer?
Helt uppenbart är att det ljugits friskt under dagarna fram till dess att polisen spräckte dessa historier. Och helt klart har det funnits folk som har vetat vem som gjort vad, men valt att tiga. En lite flicka som helt naturligt vill försöka rädda en släkting och som suttit och lyssnat på när andra i familjen kokat ihop lögnaktiga historier borde inte vittna alls. Jag tycker det känns lite osmakligt att hon ”vill” göra det.
Sist men inte minst: det måste vara besvärligt att ljuga ihop historier när man är ovan vid all teknisk bevisning som kan spräcka dåliga historier.
Slutsats skriven maj 20:
Tja, vad fan ska man säga? Det känns olustigt att flickan så tydligt kan beskriva hur Ahmad "kände" och "hörde" saker. Men folk som försöker komma undan ansvar genom att försöka ställa tillbaka bilen på verkstan igen efter "olyckan", drar sig väl inte heller för att preparera flickan med en tillrättalagd version. Att Silbersky gick med på det gjorde att mitt sista milligram förtroende för honom försvann.
http://hd.se/inrikes/2010/05/17/parkeringsbrak-upp-i-ratten/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rattegang-i-dag-om-dodsmisshandel-1.1098832
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pressat-i-ratten-om-p-misshandel_4728605.svd
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pressat-i-ratten-om-p-misshandel-1.1099296
http://hd.se/landskrona/2010/05/17/aklagaren-ifragasatter-nioarigt/
fredag 14 maj 2010
Vilks konst samhällskritisk
Många har förstås bloggat om det slag om yttrandefriheten som utspelades i Uppsala häromdagen – och som de militanta muslimerna tyvärr vann.
Så bekvämt.
Att mötet stoppades, och att ingen från Uppsala universitet ännu har meddelat ATT den blir av längre fram, känns för mig som ett nederlag för den svenska modellen.
Mård som verkar vilja skylla det som hände på Vilks skriver vidare:
…………… att även om vi har en stark och väletablerad yttrandefrihet i Sverige, behöver den inte utnyttjas enbart i syftet att provocera och såra människor, som exempelvis anser att det är grovt kränkande att få sin profet avbildad som en rondellhund. Samt att Vilks ger ...”bilden av att vi faktiskt är inskränkta och saknar respekt för muslimer och deras tro.”
Mig veterligen finns det i hela Sveriges långa land bara EN enda person som i någon större omfattning eller med publicitet som följd ägnat sig åt att förlöjliga islam. Man undrar då om det bland dessa 9 miljoner människor inte skulle få finnas utrymme för en enda person som kan få förlöjliga islam? Oavsett hur bra, dåligt, smakfullt, smaklöst eller kränkande han väljer att göra det.
En annan provokatör, Magnus Betnér, är just nu ute på en turné som heter Livets ord. Undrar om han skulle våga visa en film av ett par män med Ulf-Ekman-masker som kramas lite? Jag tror inte han skulle våga det – nåt sånt skulle vara allt för TAMT (!!!). Men Livets-ord-anhängare förväntas acceptera hån och förlöjliganden och förväntas inte stoppa Betnérs turné (även om Betnér säkert hade uppskattat ett sånt tilltag).
Men, det som i fallet Lars Vilks utsätts för en kränkande behandling är islam, som är en religion dvs en rörelse baserad på vidskepelse, fördomar och makt. Rörelsen är dessutom grundad av en man som var en dokumenterad pedofil. Vi har alltså att ta ställning till en blandning av vidskepelse, fördomar och pedofili. I mina öron låter det som ett förträffligt tema att ironisera över, förlöjliga, håna och kränka.
En annan provokatör, Magnus Betnér, är just nu ute på en turné som heter Livets ord. Undrar om han skulle våga visa en film av ett par män med Ulf-Ekman-masker som kramas lite? Jag tror inte han skulle våga det – nåt sånt skulle vara allt för TAMT (!!!). Men Livets-ord-anhängare förväntas acceptera hån och förlöjliganden och förväntas inte stoppa Betnérs turné (även om Betnér säkert hade uppskattat ett sånt tilltag).
Alla religioner kan och bör hånas enligt min mening och jag instämmer helt med Pezster, som deklarerar: .....Till skillnad från andra gör jag ingen som helst skillnad på kristendomen, islam, judendomen blablabla, etcetcetc... Allt ska bort.Hannes Mård tar sen till det stora konst-greppet:
……..Ska inte den konstnärliga yttrandefriheten användas till ett ädlare syfte? Vad hände med att använda konsten för att kritisera etablissemanget, vara samhällskritisk och påvisa orättvisor?
Även om följande utvikning inte håller ihop fullständigt som analogi betraktat skulle jag vilja hävda att Lars Vilks islamkränkande kampanj visst kan tolkas som kritik ”av etablissemanget”, och att den är ”samhällskritisk” samt att den uppmärksammar ”orättvisor”. Om man ser helheten av Vilks aktiviteter som en installation – ungefär som Anna Odells psykbryt – då kan man tolka Vilks som en kraftfull kritiker av samhället:
”Etablissemanget” – såväl det politiska som det mediala - har nämligen länge talat sig varm för det mångkulturella samhället. Vad man med det verkar tala sig varm för verkar vara att Sverige mår bra av att några hundra tusen muslimer bosätter sig här – utan att vi egentligen behöver dem. När Vilks retar en del av detta mångkulturella samhälle kommer konflikter, fundamentala åsiktsskillnader och för medelsvensson fullkomligt oacceptabla beteenden fram i ljuset, som annars bara nämns i bloggar för ”främlingsfientliga”.
På så vis skulle Vilks aktiviteter kunna ses som välbehövlig samhällskritik. Han kritiserar en företeelse som (tyvärr) blivit mer och mer vanlig i det svenska samhället: de militanta muslimerna.
Via sin "installation" lyckas Vilks rikta ljuset mot vissa muslimers krav på särbehandling dvs att yttrandefrihet är ok så länge den inte gäller ”vår profet”. Detta krav är ett önskemål om särbehandling vilket väl är en ”orättvisa”, eller? Fler sådana ”orättvisor” är kraven på skilda badtider för män och kvinnor, krav på etniska ålderdomshem, krav på befrielse från sexual- och religionskunskap mm mfl.
Jag tror att Vilks öppnat ögonen på ett stort antal människor i Sverige. Fler börjar nu upptäcka att vi avstått en del av vår frihet. Nyligen valde man att INTE visa ett ansnitt av South Parks pga rädsla för att personalen skulle kunna mördas. Maria Byström sammanfattar läget bra:
Ibland önskar jag att jag hade en egen teve-kanal. Jävlar vad jag skulle visa så kallade "kränkande" program. Helt fel alltså att stoppa "South Parks"-avsnittet där denna omskrivna profeten Muhammed är tecknad iklädd björndräkt.
Kom igen nu Comedy Central. Visa avsnittet och skyll gärna på mig om ni är skraja. Jag är uppriktigt trött på muslimska fundamentalister som tar åt sig av precis allt som inte passar med hur de vill man ska tolka den muslimska religionen. De får gråta ut hos vänner och bekanta. I ett demokratiskt land som Sverige ska vi hålla yttrandefrihetsflaggan högt och inte vika oss. Never.
Jag hävdar fortfarande att de militanta muslimerna borde behandlas med immunterapi för att bota "kränk-sjukan"alternativt åka till ett land där de finner likasinnade. Men som det är nu är det inget bra, och det kommer inte att bli bättre utan mycket gråt och tandagnissel.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1984753/lars-vilks-overfallen-under-forelasning
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1984848/han-visade-en-film-med-gaypar-i
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.367793-vilks-attackerad-under-forelasning
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article871532/Lars-Vilks-overfallen.html
http://gd.se/nyheter/1.2021309-vilks-overfallen-under-forelasning-i-uppsala
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=19291
http://www.dn.se./nyheter/sverige/vilks-overfallen-under-forelasning-1.1092322
http://www.dn.se/nyheter/sverige/folk-skrek-och-rusade-fram-mot-vilks-1.1092330
http://www.unt.se/uppsala/man-gripen-for-forsok-till-misshandel-932728-default.aspx
http://www.unt.se/uppsala/polisen-utreder-valdsamt-upplopp-933293.aspx
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lars-vilks-gardagen-var-ett-nederlag-for-alla_4708415.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vilks-overfallen-under-forelasning_4705041.svd
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vilks-misstankta-slappta-1.1093358
onsdag 12 maj 2010
Allāhu Akbar, Sieg heil och Hurra, hurra
Först, för en som varken är nazist eller muslim är det lite svårt att förstå den tröst, glädje eller upphetsning som kommer ur att upprepa sitt Hitlergruß dvs ”Sieg heil” respektive muslimernas takbīr (تَكْبِير) dvs Allāhu Akbar.
Muslimerna använder sitt takbir i alla tänkbara situationer – vid glädje, som uppmuntran, vid panik och tyvärr även som stridsrop – eller i samband med att man skär halsen av någon. Står man i en muslimsk folkmassa och plötsligt ropar "takbir" kommer folkmassan reflexmässigt att svara "Allahu Akbar" i kör. Och det verkar som om effekten av orden blir starkare för varje gång de upprepas. På samma sätt hetsade nazisterna upp sig själva och skrämde andra när de i stora massor skanderade sitt ”Sieg heil”.
Det sägs att en del militanta islamister tror att västerlänningar blir rädda när muslimer börjar vråla sitt takbir. Jag blir faktiskt lite rädd. För en upphetsad pöbel är bland det farligaste som finns. I MENA-länder ser man detta nästan varje vecka. I väst ser man lite grann av denna hetsande effekt av att upprepa ett mantra vid fotbolls- och ishockey-matcher. Men är det något VI verkligen vill ha i vardagslivet? Är det inte mer av strategier för fridsam krishantering vi vill se?
För att ytterligare försöka förstå bruket "Allahu Akbar" tänkte jag på vårt ”Hurra, hurra”. Tänk om det skulle börja användas lite mer vitt och brett? Tänk om man började utbringa ett ”fyrfaldigt leve” vid andra situationer än vid kungens födelsedag eller vid hundraårsdagar och sånt. Tänk om vi började vråla ”hurra, hurra” när en människa blir dömd i domstol eller när ett djur avlivas? Skulle det inte betraktas (av oss) som lite okänsligt? Och vad skulle man kalla en grupp människor som har ihjäl en annan människa under brutala former samtidigt som folk ropar ”hurra hurra”? Barbarer kanske?
Om ”hurra hurra” började användas vid såna sammanhang skulle det snabbt ge en väldigt dålig smak i munnen när man använde det i andra, och mer passande sammanhang. Men nog om hurrarop, Hitlergruß och muslimernas takbīr.
Jag började fundera på de människor som demonstrerade mot Vilks. Vilka är dom? Varför väljer dom att bo i ett land där det är tillåtet att skända deras profet? Personligen värderar jag möjligheten att få uttrycka mig fritt och eftersom jag är ateist vill jag heller inte att omgivningen utsätter mig för vidskepliga påtryckningar. Dessutom vill jag (och kvinnan i mitt liv) kunna gå klädd lite som jag vill (när jag vill) samt att kunna dricka ett par glas vin var och när jag vill.
Jag har å arbetets vägnar besökt Förenade Arabemiraten några gånger. Det är på många vis ett fantastisk ställe. Man har en väldigt hög levnadsstandard och man kan tjäna bra med pengar där (om man är duktig på det som efterfrågas). Men jag skulle ALDRIG kompromissa med de saker jag värdesätter i livet bara för att bo där.
Dessa muslimer som anföll Vilks (och en massa andra) – varför bor de i Sverige när så mycket talar emot landet? Klimatet måste vara ett elände om man kommer från ett MENA-land. Det är väl knappast solen folk flyr från?
Kanske är det yttrandefriheten som lockat dem? Då antar man att de gjort en analys av lagar med mera innan avresan och kommit fram till att Sverige – där får man skriva och säga vad man vill. Där vill jag bo! Näh.. ! Det kan knappast vara det som lockat. Då hade man väl inte försökt hindra andra från att yttra sig.
Kan det vara religionsfriheten? Knappast det heller. För de som anföll Vilks verkar hålla hårt i sin gamla Koran och sin profet.
De människor som flytt från sitt hemland i mellanöstern har alltså valt Sverige istället för t ex Förenade Arabemiraten för….. ? Naturen? Kulturen? Snapsen? Näh..
Det är väl alldeles uppenbart varför dessa människor kommit till Sverige och inte åkt till Förenade Arabemiraten. Först och främst skulle de nog inte få uppehållstillstånd men framför allt skulle de inte ha några arbetsfria inkomster. Det är pengarna som ”kommer ut ur väggen” som drar. Man kan leva gott utan att bidra med arbete. Men hur kan man kompromissa så med sina principer? Kan man vara stolt över att lura sig till uppehållstillstånd? Kan man vara stolt över att fuska sig till bidrag?
Om man är stolt över sånt har man så fundamentalt olika värderingar än de som byggde Sverige och som fortfarande märks i form av viljan att sätta laget främst. I mina (ganska internationella ögon) är detta en ganska svensk företeelse som bland annat visar sig i svenska lagidrotters framgångar.
Jag vill påstå att de senaste 20-årens expansion av den muslimska ”staten i staten” är en katastrof för västeuropa. Det kommer att ta flera generationer att reparera skadan. Men vi måste börja reparationen nu, och stoppa inflödet av dessa grupper.
Förre brittiske premiärministern Gordon Brown deklarerade för ett år sedan at det måste bli en förändring när han underströk behovet av en grundläggande uppstramning av vad Storbritannien förväntar sig av dem som strävar efter att bli medborgare, samt för att stärka tanken på vad det innebär att vara brittisk. När jag hörde honom gladdes jag av att ingen av journalisterna ställde idiotfråga nr 1: - Vad innebär "brittisk"? Man vet ganska väl vad som är "British".
Brown sa: "Om den huvudsakliga effekten av invandring är att göra det lättare att hitta en rörmokare, eller att när du ser läkare och sjuksköterskor från utlandet, du tänker mer på fördelarna med migration än de eventuella kostnaderna, då har vi lyckats, annars inte. Dessutom måste nya människor som kommer acceptera det ansvar och de rättigheter som följer med att bo här - lyda lagen, tala engelska, och göra samhällsnytta.
Anpassat till svenska förhållanden: För dem som vill anpassa sig till ett svenskt sätt att vara och leva – ok. Men för de andra – var vänlig och åk hem, eller sök dig till ett land som bättre passar dina ideal.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1984595/partiledningen-i-s-vill-inte-kommentera-gripandet
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1984753/lars-vilks-overfallen-under-forelasning
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1984848/han-visade-en-film-med-gaypar-i
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.367793-vilks-attackerad-under-forelasning
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article871532/Lars-Vilks-overfallen.html
http://gd.se/nyheter/1.2021309-vilks-overfallen-under-forelasning-i-uppsala
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=19291
http://www.dn.se./nyheter/sverige/vilks-overfallen-under-forelasning-1.1092322
http://www.dn.se/nyheter/sverige/folk-skrek-och-rusade-fram-mot-vilks-1.1092330
http://www.unt.se/uppsala/man-gripen-for-forsok-till-misshandel-932728-default.aspx
http://www.unt.se/uppsala/polisen-utreder-valdsamt-upplopp-933293.aspx
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lars-vilks-gardagen-var-ett-nederlag-for-alla_4708415.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vilks-overfallen-under-forelasning_4705041.svd
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vilks-misstankta-slappta-1.1093358
tisdag 11 maj 2010
Mycket skit från MENA just nu
Barzan från Irak har ihjäl Bea från Västerås.
Sen kommer det fram att ännu en irakier tagits med fingrarna i personlig-assistent-syltburken.
Idag har det kommit fram att (S)tockholmspolitikern Abdo Goriya greps i måndags, misstänkt för stämpling till människorov. Han anhölls i sin frånvaro torsdags. Han misstänks för att ha planerat att kidnappa dottern till en bekant – en syrisk toppdiplomat. Det ska bli intressant att höra Mona Sahlin förklara hur en sosse kan ha såna värderingar.
Och nyss har Lars Vilks attackerats under en föreläsning. Ett antal unga män som ser ut som om de härstammar från mellanöstern gjorde allt de kunde för att stoppa Vilks föreläsning. Vilks undkom med lite blåmärken.
Är det ingen som förstår att det måste bli ett stopp för den "stat i staten" som mellanösternkolonin blivit. Det är lite för mycket lagstridiga aktiviteter. De muslimska invandrarna kan knappast vara fler än 5-10% av befolkningen - men fan vilken plats dom tar.
Lars Ohlys kompis behöver Monas råd
- För mig hänger frågorna ihop, säger Mona. Klarar man jobben så klarar man också ekonomin, vilket gör att man kan fortsätta att utveckla kvaliteten i välfärden. Mona Sahlins främsta recept för fler jobb är att se till att det skapas fler arbetstillfällen inom skolan, vården och omsorgen.
Samtidigt, i en annan del av världen, har man också problem med "jobben". Årets sockerskörd på Kuba blir enligt myndigheterna den sämsta på 105 år. Men ännu allvarligare för den kritiska ekonomiska situationen är Raul Castros konstaterande att var fjärde statsanställd är överflödig och måste bort.
Full sysselsättning brukar beskrivas som en av den kubanska revolutionens stora framgångar. Men att alla haft jobb har inte inneburit att alla har jobbat - en sanning som har varit känd länge. Och som både Fidel Castro och nu hans bror Raul påpekat flera gånger. Raul Castro har också medgett att lönen, cirka 15 euro per månad, knappast är någon stimulans för att arbeta särskilt hårt. Men istället för att öka lönen, som många då hoppades, så införde han en slags arbetsplatspolis för att få ordning på disciplinen.
Nu tycks Raul Castro ha insett att den typen av åtgärder inte fungerar och att anledningen till den låga produktiviteten i själva verket är en annan: Att det finns allt för många anställda på varje arbetsplats. Närmare bestämt en miljon för många. Det motsvarar en fjärdedel av alla statsanställda och på Kuba är staten praktiskt taget den enda arbetsgivaren.
Tidigare var staten, av politiska skäl, beredd att ta den kostnaden. Men nu, har Raul Castro förklarat, är det inte längre möjligt av ekonomiska skäl. Det finns helt enkelt inga pengar. Bidragslinjen har nått vägs ände, i bidragslinjens förlovade land.
Det finns inte ens pengar så att de utländska företag som har tillgodohavanden på kubanska banker kan ta ut dem. De överflödiga arbetarna måste helt enkelt omplaceras.
Men var? 60 000 kubaner har sökt sig jordbruket sedan staten ställt jord till förfogande för de intresserade. Ytterligare en miljon hektar obrukad mark kommer snart att bli tillgänglig. Det innebär, i bästa fall, ytterligare 60 000 jobb. Men det saknas fortfarande 880 000.
Kan inte Monas kompis Lars Ohly ringa till sin kompis och tonårsidol Castro och förklara för honom hur man bedriver politik för full sysselsättning:
- Hola commendante, kan man höra Ohly säga när han vidarebefordrar Monas ord till Raul, för att skapa fler jobb måste man främst säkra resurser till kommuner och landsting. På så sätt kan jobben inom den offentliga sektorn säkras. Sen kan man också bygga fler bostäder så att ungdomar kan flytta dit jobben finns samtidigt som arbetslösa byggnadsarbetare får arbete."
Allvarligt alltså..... När ska folk fatta att det är via jobb i industri och tjänstesektorn man får resurser att bygga välfärd - inte tvärtom.
måndag 10 maj 2010
Blir det utvisning för Barzan?
Det är ovisst vad den sådan ger, men om han visar sig vara frisk och döms för dådet kan utvisning bli en del av påföljden. Vid det tortyrliknande mordet på en afghansk 20-åring slog Göta hovrätt fast att det handlade om ett hedersmord och den vid mordet då 17-årige pojken dömdes till fyra års sluten ungdomsvård och livstids utvisning.
Om Barzan är skyldig känns en liknande påföljd inte helt orimlig.
Big business med irakiska fusk-assistenter
Samir Husein Ali Ehsan, 33-år och medborgare i Irak, dömdes för grovt bedrägeri och grovt bidragsbrott till fängelse 3 år. Yrkandet om utvisning ogillades. Varför? Åklagaren hänvisade till det stycke i Utlänningslagen där det står att ”en utlänning får utvisas ur Sverige, om han eller hon döms för ett brott som kan leda till fängelse... om brottet med hänsyn till den skada, fara eller kränkning som det har inneburit för enskilda eller allmänna intressen är så allvarligt att han eller hon inte bör få stanna kvar”. Men domstolen tycker tydligen att fusk med uppehållstillstånd och bedrägeri mot Försäkringskassan inte är så allvarligt. Stämmer det verkligen med svenskens rättsmedvetande?
Dourmouch Iachar Mestan, 54 år och medborgare i Irak, har sedan 2004 fått ut 7,8 miljoner kronor i bidrag. Av dem har 3,5 miljoner gått till att betala löner till barnen som har byggt upp smärre förmögenheter. Resten av pengarna har mannen investerat och polisen har säkrat tillgångar i svenska banker på 2,3 miljoner kronor. 1,3 miljoner har han skickat utomlands till två olika länder. Han tar sig fram med två exklusiva bilar.
Hovrätten bedömde Mestans brott som mindre allvarligt än vad tingsrätten gjort och sänkte straffet från fyra till tre års fängelse. Mannen ska även betala drygt 6,5 miljoner kronor i skadestånd till Försäkringskassan.
För att klara av bluffen skilde sig Mestan från sin fru. Han har därmed satt sig själv i en position där han har väldigt liten anknytning till Sverige och borde förstås utvisas. Vad tror man en man som Mestan kommer att leva av i Sverige efter att han släpps från fängelset? Det blir direkt till Försäkringskassan igen. Förtidspension kanske? Jag frågar mig igen: varför ingen utvisning?
Nu visar det sig att ett ytterligare fall är på gång:
Ali Radhi Raheema Al-mozani, 33 år och medborgare i Irak, och är häktad på sannolika skäl för grovt bidragsbrott. Al-mozani har låtsats vara cp-skadad och på så sätt sedan augusti 2007 lurat till sig närmare fem miljoner kronor av Försäkringskassan.
Det verkar finnas ett systematiskt fusk: man ordnar en lämplig familjemedlem som behöver ett antal personliga assitsenter, man ordnar till familjesituationen så att reglerna efterlevs och sedan cashar man in - en till två miljoner per år.
Har vi verkligen inte viktigare saker att lägga pengar på? Finns det inte andra som VERKLIGEN behöver sina personliga assitenter, och som kanske inte får tillräckligt med hjälp? Och varför utvisas man inte för den här typen av allvarliga fusk? Ingen är svensk medborgare, ingen har särskilt stark anknytning till Sverige och man har visat synnerligen dålig vilja att anstränga sig för att göra rätt för sig.
Att Försäkringskassan har en del att fundera på är ju uppenbart.