fredag 17 september 2010

Mona Sahlin betonar fel saker

Jag önskar att Mona Sahlin slutade med sin ovana att betona första stavelsen i ord som har fler än två stavelser. Tror hon att hon låter smartare då eller hur tänker hon?

Normalt brukar man betona första delen av ordet om man vill framhäva att man talar om en annan sak. Vi kan ta ett exempel:

- På natioNELL nivå gäller en sak, men på INTERnationell nivå gäller en annan......

I det här fallet vill man uppmärksamma den man talar med att "internationell" är något helt annat än "nationell". Men Mona (och även en del andra) har börjat betona den första stavelsen eller den första delen av ord utan att det finns någon som helst anledning. Hon säger ibland "PARlamententet" när det på svenska heter parlaMENTet. Häromdagen hörde jag dessutom Thomas Bodström hoppa på detta felbetoningståg när han talade om "BENsinen".

Allvarligt alltså...... BENsinen....Det låter ju hur jävla korkat som helst.





2 kommentarer:

Crille sa...

Har också tänkt på det och märkte det senast igår då jag irriterade mig på det. Hon har fel brister i sitt sätt att tala: släpigheten, som får henne att låta mästrande och som om hon talar med dagisbarn - det retar mig! Samt hennes fula stockholmsdialekt med de långa och fula eeeeeeeee:na. Av någon konstig anledning har jag alltid tyckt att denna dialekt gör att talaren låter blåst.

Blogo sa...

Trots att jag själv talar med en lätt stockholmsk dialekt, håller jag helt med cavatus. Lägg sedan till att hon säger "papper" istället för pappor och kallar alltid barn för "ungar" så är bilden av en lite slarvig outbildad medelålders "tjej" komplett.